Sunday, September 5, 2010

Da nak raya nehh....Masih ada lagi yang derita....???

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat kengKawan semua ^_^  masa berlalu dengan begitu pantas sekali..Ramadhan bakal meninggalkan kita :'( namun Syawal bakal menjelma setelah sebulan kita umat Islam berpuasa =)


Tiap kali raya je, Shopping Complex musti
penuh + padat + sendat = ketat keh keh keh so aku yang baru sampai ke rumah tak sampai dua hari ni da dibawa oleh ibu ku tercinta tok beli baju ghaye..tahun ni, baru dapat merasa baju melayu baru..b4 ni da 3 tahun ( if xsilap aku la kan) kami sekeluarga berbaju melayu yang lama..syukur alhadulillah dek kerana ada rezeki lebih dapat ber ghaye dengan baju melayu baru ^_^ tapi tu bukan menjadi masalah bagi aku, sama ada baju baru melayu baru ke x aku still lagi ok je berbaju lama..

Mungkin disebab kan tak cukup rehat, aku yang sibuk membeli baju ghaye hari ni telah mengalami 1 simpton yang tidak sehat..simptom "Hidung Banjir" atau dikenali dengan nama glamor nye "selsema" =P
Dalam pada tengah selsema ni, tiba2 je aku ternampak1 anak beranak yang tengah duduk kat tepi jalan..aku tengok cam orang susah je makcik dengan anak kecik dia ni..rasa sayu sangat2 tengok dua orang ni..sebab aku tengok muka dorang cam tengah kelaparan n takde duit nak membeli makanan tok berbuka nanti..terasa sayu + sedih sangat2 beb..yela, dalam pada kita semua duk sibuk beli itu ini buat persiapan nak raya, blia tengok kat dua orang anak beranak ni terasa timbul 1 perasaan yang amat sayu...

Aku panjat kan kesyukuran padaMU kerana aku hidup dalam keadaan serba lengkap jika nak dibanding kan dengan makcik dengan anak kecik dia ni, tak taula dorang raya tahun ni macam mane..

Kita semua (terutama insan yang bergelar anak2 tak kira yang kecik mahu pun remaja) seharus nye bersyukur dengan ape yang ada..bila aku tengok makcik tu sanggup bawa anak dia g mane2 hanye semata-mata nak bagi anak dia makan terbayang pula aku begitu juga ibu ayah kita yang sanggup buat ape sahaja untuk memenuhi kehendak anak2 walau sesusah mane sekali pun..makcik tu if tak silap aku, dari ape yang aku tengok dia cam jual sticker doa2 n ayat2 quran..



 semoga makcik n anak kecik tu murah rezeki...

10 comments:

Cik Yuki said...

selamat hari raya.!


http://cipunzmalas.blogspot.com/2010/09/misi-berani-mati-pukul3-pagi.html

yebbit + . + said...

selamat raye jugakkkkk.!

Myra Arshad (: said...

huh. nak dekat raya ni macam2 kisah kita dengar.

bulan ramadhan dah sampai fasa akhir.jgn lupa melipat gandakan ibadat. ehee. *pesanan utk diri sendri juga* :)

btw , selamat hari raya!

Ahmad Tajuddin Abdullah said...

salam ziarah....
teringat sebuah video yang bertajuk kerana ibu merinduimu...

sangat2 sedih kalau berdepan situasi macam tu...kita sendiri tak tau nak tolong camne....cuma doa je boleh kita bagi....

syieda :) said...

cdeyh nye.
xley tngok owg cm ouh.
ciannn.

aNa_mE said...

ari tu masa buka kat mpk, de sorg pakcik tu tak pasti org kte ke tak..
tp time org duk berbuka tu, dia dtg mintak sedekah..mcm paksa kte bg kat dia..selagi tak bg,selagi tu dia buat bunyi2 kononnye penat sgt..bila dah ltk duit dlm bekas dia, terus dia ambk duit tu simpan dlm beg yg dia sandang..rasanya byk dah kot dlm beg dia..
de kwn sorg tu tgr pakcik tu: pakcik penat sgt ke puasa??

iqbalsyarie said...

Hihi..setuju dgn tuan rumah.Perkara biasa la dekat raya :D

Btw,nice blog!
selamat raya juga~
TERBARU: Bayyinat-penjelasan

apik pehe said...

macam2 ragam manusia..
ader yang sihat tapi wat2 x sihat..
tapi aku memg kesian tiap kali kalo ader orang camtu..

Khumaera Ismail said...

same with me..ta leh tgk owg sush + sedih..uhuhu~

slmt hari raye..

HAW said...

raya mn tahun ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...